- Het Duitse koffermerk Rimowa staat bekend om zijn geribbelde aluminium koffers.
- Rimowa is een van de snelst groeiende merken van de Franse luxegigant LVMH.
- Fans van het merk zeggen tegen Business Insider dat ze dol zijn op de wielen, uitstraling en duurzaamheid van de koffers.
- Lees ook: Luxegigant LVMH ziet voor 3e jaar op rij de omzet razendsnel stijgen en verstevigt positie als meest waardevolle bedrijf van Europa
De naam Rimowa zegt misschien niet iedereen direct wat, maar veel mensen hebben de iconische, geribbelde aluminium koffers wel eens gezien.
Het goedkoopste ‘originele’ model kost 1.480 euro, terwijl de grootste minimaal 2.020 euro kost. Er zijn ook allerlei niche-varianten, zoals een ‘wijnfles-koffer’ van 8.900 euro en de nieuwe crossbody-tas van 1.900 euro.
Ondanks — of misschien juist wel dankzij — de prijs worden de Rimowa-koffers tegenwoordig veelvuldig gezien in de business class en in vliegveldlounges.
Influencer en huizenflipper John Baptist zegt tegen Business Insider dol te zijn op het merk en heeft zo’n anderhalf jaar geleden zijn eerste Rimowa gekocht. Sindsdien heeft hij nog een tweede koffer gekocht voor zijn vriendin en een handbagagekoffer voor zichzelf.
"Voor mij is dit een statussymbool", zegt Baptist. "Net zoiets als mijn Goyard-portemonnee. Ik heb het kunnen kopen en nu is het eigenlijk een noodzaak voor me."
LVMH heeft het nu 126 jaar oude Duitse bedrijf in 2016 overgenomen
Rimowa is misschien niet zo bekend als veel van de 74 andere iconische merken van LVMH, zoals Louis Vuitton, Christian Dior, Moët & Chandon of Tiffany and Co., maar heeft zeker ook een belangrijk plek in de wereld van de Franse luxetycoon Bernard Arnault.
Een woordvoerder van de Franse luxegigant zegt tegen Business Insider dat de koffermaker momenteel een van de snelst groeiende merken is van LVMH. Rimowa heeft na Europa en Azië ook de vleugels uitgeslagen naar Noord-Amerika, met de VS inmiddels als een van de belangrijkste markten.
Duits vakmanschap: degelijke koffers van Rimowa
Rimowa stond aan de wieg van twee belangrijke trends in kofferland: in de jaren '20 van de vorige eeuw met zijn aluminium koffers en tachtig jaar later met de stevige en duurzame koffers van polycarbonaat.
Concurrenten als Away, Samsonite en Tumi hebben vergelijkbare modellen op de markt gebracht, maar voor een veel lagere prijs.
Met zoveel ander en goedkoper aanbod op de markt rijst de vraag waarom je meer dan 1.000 euro zou besteden aan een koffer. Om dat te begrijpen moet je volgens de fans zelf een van de koffers proberen. En het is geen probleem als ze kapotgaan, want Rimowa biedt een levenslange garantie.
De aantrekkelijke eigenschappen van Rimowa
De in Miami wonende influencer Tania Antonenkova zegt dat ze LVMH graag zou willen boycotten, maar dat Rimowa het enige is dat haar tegenhoudt.
De 32-jarige Antonenkova verzamelt al zeker vijf jaar Rimowa-koffers. Ze heeft samen met haar man inmiddels zeker 17 koffers gekocht. "Het is letterlijk een kast vol van Rimowa", zegt ze tegen de Business Insider over de duizenden dollars die ze eraan heeft besteed.
Antonenkova vliegt zeker twee tot drie keer per maand en heeft minstens drie keer per jaar een langeafstandsvlucht. Meestal voor haar werk als verkoopster van techproducten. Ze neemt meestal een Rimowa van polycarbonaat mee, want de aluminium koffers zijn zwaarder en ze heeft daar ook haar nagels aan gebroken.
Ze is ervan overtuigd dat de kwaliteit van de Rimowa-producten een fractie minder is geworden sinds de overname door LVMH. Maar toch kan volgens Antonenkova nog steeds geen enkele andere kofferfabrikant tippen aan de kwaliteit, het comfort en het gemak van Rimowa.
"Als je veel reist, wil je zo min mogelijk ongemak hebben", zegt Antonenkova. Ze is vooral dol op de compartimenten binnenin en de wielen. En dat zijn veel andere fans ook.
De 19-jarige Carter Smith zegt tegen Business Insider dat hij de wielen van zijn enkele maanden geleden gekochte Rimowa-handbagagekoffer de "allerbeste van de hele sector" vindt. Ook de duurzaamheid, het automatische afsluithandvat en de uitstraling als statussymbool zijn grote pluspunten.
Smith is influencer op het gebied van consumententech en reist twee tot drie keer per maand. Hij ziet zichzelf niet als luxe reiziger — hij ziet zichzelf meer als iemand die in een rij bij de uitgang wil zitten, dan iemand die first-class of comfort-plus wil vliegen, blijkt op zijn TikTok.
Het idee een hoogwaardige koffer was nooit in hem opgekomen, totdat hij twee jaar geleden ergens in Las Vegas een Rimowa zag. Dat moment herinnert hij zich nog levendig.
Hij vond de koffer een stuk cooler dan zijn eigen koffer van Away. En hoewel hij de prijs van zijn nieuwe koffer "een beetje idioot" noemt, besloot hij toch zijn creditcard te trekken voor de aankoop.
Toch is zijn houding ten opzichte van reizen verder niet veranderd: "Ik loop nog steeds naar mijn plek achterin het vliegtuig op mijn versleten Crocs, mijn Haines t-shirt van 2 dollar en mijn Rimowa", zegt Smith.
Vanuit tech-oogpunt bekeken is de koffer helemaal niet zo geavanceerd als andere koffers op de markt. Zo zijn er bijvoorbeeld geen ingebouwde opladers en moet hij het slot op zijn koffer handmatig bedienen.
Maar hij heeft geen klachten verder — hij is "tijdloos".
Levenslange garantie
De beslissing van Rimowa om levenslange garantie te bieden op producten die na juli 2022 zijn aangeschaft "geven enorm veel urgentie om te zorgen dat de koffers goed te repareren zijn", zegt CEO Bonnet-Masimbert tegen Business Insider. "Als je levenslange garantie aanbiedt, dan is elke schade een kostenpost voor je bedrijf".
Volgens de topman van Rimowa analyseert zijn bedrijf elke week alle reparaties die het uitvoert en past het ontwerp van de koffers daar zo nodig op aan om toekomstige incidenten te voorkomen.
Voor reizigers als de in Los Angeles wonende haarstyliste Vanessa Garoute zijn de garantie en de snelle reparatie een groot voordeel. Omdat ze de duurzaamheid en het strakke ontwerp van de koffers heel aantrekkelijk vindt, heeft ze er sinds 2017 zes gekocht — drie voor haarzelf en drie voor haar vriend.
Ze ziet zichzelf nu als levenslange klant van Rimowa.
Garoute heeft ook concurrerende merken als Béis en Away overwogen. Maar toen Rimowa eenmaal met de levenslange garantie kwam "was de beslissing snel genomen", zegt ze. "Rimowa heeft gewonnen."
En dat blijkt een goed besluit te zijn geweest, want ze heeft al twee Rimowa-koffers laten repareren. De ene keer nadat haar 10 jaar oude aluminium-koffer kapot ging op een vlucht vanuit Frankrijk terug naar de VS en de andere keer toen de luchtvaartmaatschappij een wieltje had gebroken van haar lichte handbagagekoffertje.
Die laatste reparatie kostte de Rimowawinkel slechts vijf minuten en in het eerste geval kreeg ze een hele nieuwe koffer, ondanks dat de kapotte al was aangeschaft voordat het levenslange garantie-beleid inging.
"De hoeveelheid geld die mensen besteden om hun koffers te vervangen, kunnen ze beter investeren in een koffer die zichzelf zal repareren", zegt Garoute. "Ja, het is duur als je je creditcard ervoor moet trekken, maar daarna hoef je dat nooit meer te doen."
Maar laat je koffer niet repareren als hij alleen maar versleten is. De CEO van Rimowa zegt dat hij zijn producten liever versleten ziet "met littekens van alle reizen" dan in onberispelijke staat.